18 Eylül 2008

"Kültürel Çalışmalar ve Sinema"

"KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR VE SİNEMA" başlıklı yüksek lisans dersleri için bir "okuma listesi" önerisi..


Marmara Üniversitesi, Sinema Dalı Yüksek Lisans Programı
DOÇ. DR. SERPİL KIREL
OKUMA PARÇALARI/2007-2008

I. BÖLÜM:
KÜLTÜR, POPÜLER KÜLTÜR VE KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ ÜZERİNE

AMAÇ: Bu bölümde amaç, kültürel çalışmaların temelini oluşturan temel
okumaları ön planda tutarak tartışmaya açmak ve bugünün projeksiyonundan
çalışmaları yemden okumaktır. Bölüm sonunda kültür endüstrisinin temel
nitelikleri tartışılarak her katılımcının bu kuramsal çerçeve içinde hazırlayaeaklan
yorumlama çalışmalarım oluşturabilmektir.
(Temel kavramlar: popüler kültür, yüksek kültür, kültür endüstrisi, kültürel
çalışmalar)

Seminer: Bir Metin Nasıl Okunur? Bir Metin Nasıl Alıntılanır?
OKUMA PARÇALARI:
Theodor W. Adorno, Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, İletişim Yayınlan,
İstanbul, 2007.
Walter Benjamin, "Tekniğin Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı", Pasajlar,
Yapı Kredi Yayınlan, İstanbul, 1992, (s.46-76).
Philip Smith, Kültürel Kuram, "Britanya Kültürel Çalışmaları", (s.208-227).
Douglas Kellner, "Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası", Doğu-Batı
Dergisi, Sayı:15, Mayıs-Haziran 2001, (s. 195-226).
Yapılacak Çalışmalar:
• Kültür Endüstrisi Kavramı çerçevesinde Yıldız Fallanmn tartışılması ve
yorumlanması.
• Kültür Endüstrisi Kavramı çerçevesinde film, sinema ve seyirci ilişkisinin
tartışılması.
• Tekniğin Yeniden Üretildiği Çağda sanat yapıtımn yorumlanması çerçevesinde"
sinemanın yorumlanması.


II. KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR VE SİNEMA ÜZERİNE TEMEL KAVRAMLARIN TARTIŞILMASI
AMAÇ: Bu bölümde amaç sinemanın kültürel çalışmalar kapsamına giren temel kavramlar çerçevesinde ele alınmasına yardımcı olacak okumalan ve tartışmalan yapabilmek olacaktır. (Temel kavramlar: Kimlik, kent, seyirci, yıldız vb.gibi)
BİR EĞLENCE ARACI OLARAK SİNEMA-OKUMA PARÇALARI:
Tül Akbal, "Sinemanın Kamusal Alanı ve Popüler Kültürle Karşılaşması", 25.
Kare, Sayı: 12, Temmuz-Eylül 1995, (s.16-19).

I..C. Jarvie, "Sosyal Bir Kurum Olarak Sinemaya Gitme", (Çev. Gülseren
Güçhan), 25. Kare, Sayı:5, Mayıs-Temmuz 1993, (s.22-25).

Pierre Sorlin, "Eğlence Tarihinde Sinema", Kentte Sinema-Sinemada Kent,
(Yayma Hazırlayanlar:Nurçây Türkoğlu, Mehmet Öztürk, Göksel Aymaz),
YeniHayat Yayınları, İstanbul, 2004, (s. 17-23).

Robert Kolner, "Kültürel Bir Pratik Olarak Sinema", Sinemasal, Güz 2003-Kış
2004, (s. 1-30).

Serpil Kırel, Yeşilçam Öykü Sineması, Babil Yayınlan, İstanbul, 2005.
FİLMLERİ ANLARKEN TEMEL KAVRAMLAR:
Laura Mulvey, "Görsel Haz ve Anlatı Sineması", (Çev. Nilgün Abisel), 25. Kare,
(s.38-46).

Jill Nelmes, "Sinemada Cinsiyet ve Cinselliğin Sunumu", Sinemasal Kış 98, (s.71-
98).

Volkan Aytar, Ayşe Betül Çelik, "Toplumsal Cinsiyet: Feminizm ve Kadın
Araştırmaları", Richard E. Lee, Immanuel Wallerstein, İki Kültürü Aşmak-Modern
Dünya Sisteminde Fen Bilimleri ile Beşeri Bilimler Aynlığı, Metis Yayınlan,
İstanbul, 2007, (s. 187-2,06).

Dilek İmançer, Pınar Özgökbel Biliş, Mehmet Yılmaz, "Medyada İmajiner
Kimliğin Kurgulanma Biçimleri: Bir Model Olarak Yıldız Olgusu", Selçuk
Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Temmuz 2006, (101-115).
Önerilen Ek Okumalar:
Edward W. Said, Freud ve Avrupalı Olmayan, (Türkçesi: Erol Mutlu), Aram
Yayınlan, İstanbul, 2004, (s.23-73).
Sigmund Freud, Psikanaliz Üzerine, "Kadınlık", Say Yayınlan, 4. Basım, 1983,
(s.124-158).


Hiç yorum yok: